نگرانی پتروشیمی‌های اروپا از کاهش یا قطع عرضه گاز از سوی روسیه

آغاز تعمیر و نگهداری خط لوله انتقال گاز نورد استریم-1 روسیه شرکت‌های پتروشیمی در قاره سبز را با موجی از نگرانی درباره کاهش و قطع عرضه گاز روبه‌رو کرده است

به نقل از پایگاه خبری آی‌سی‌آی‌اس، تهدید کمبود عرضه گاز در اروپا باعث نگرانی صنعت پتروشیمی در قاره سبز شده است به‌طوری که این شریط می‌تواند تولید را کاهش دهد.
عرضه گاز روسیه با خط لوله نورد استریم-1 به آلمان طی 11 تا 21 ژوئیه به‌منظور عملیات تعمیر و نگهداری متوقف می‌شود و این رخداد می‌تواند بر تولید صنایع پتروشیمی آلمان اثر منفی بگذارد.
آلمان در 23 ژوئن مرحله دوم یک طرح اضطراری را با هدف افزایش سطح ذخیره‌سازی‌های گاز طبیعی پس از کاهش تحویل گاز روسیه با خط لوله نورد استریم-1 فعال کرد.
این نگرانی وجود دارد که حتی پس از تکمیل دوره تعمیرات و نگهداری خط لوله گازی نورد استریم-1، کاهش یا قطعی گاز ادامه یابد.
از آنجا که اتریش نیز به صنایع دستور داده برای گاز انرژی جایگزین پیدا کنند، صنایع پتروشیمی در این کشور هم از این شرایط تأثیر پذیرفته اند.

یکی از خریداران محصول پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) نگرانی خود را درباره وضع عرضه گاز در آلمان و به خطر انداختن تهدید امنیت عرضه اعلام کردند. که این نگرانی درباره صنایع پتروشیمی تا پایان سال جاری میلادی تداوم خواهد داشت زیرا افزایش قیمت‌های آتی گاز طبیعی در ژانویه ممکن است ادامه داشته باشد. وی افزود: من نگران وضع عرضه گاز در آلمان هستم، در چنین شرایطی باید شاهد قیمت‌های بالاتر باشیم.
یکی از تولیدکنندگان کلیدی محصول پلی‌اتیلن ترفتالات در آلمان که برای انجام دوره تعمیر و نگهداری در ماه اکتبر برنامه‌ریزی کرده ممکن است تصمیم بگیرد دوره توقف فعالیت خود را طولانی تر کند تا مانع هزینه‌های بالاتر در بلندمدت شود.
اگر تولیدکنندگان لیتوانی که 100 درصد متکی به گاز روسیه هستند نتوانند تأمین‌کنندگان جایگزین برای انرژی پیدا کنند بازار محصول پلی‌اتیلن ترفتالات ممکن است با اختلال‌های بیشتری روبه‌رو شود.

یکی دیگر از خریداران محصول پلی‌اتیلن ترفتالات گفت: هزینه گاز برای ما به شدت افزایشی خواهد بود زیرا قیمت گاز 10 تا 20 برابر بیشتر از گذشته است.
یکی از خریداران محصول بوتادین (BD) شرایط قیمت گاز طبیعی را بسیار نامعقول دانست و ضمن طرح پرسشی مبنی بر اینکه که اگر پس از اتمام وقفه‌های تولید مربوط به تعمیر و نگهداری دوباره عرضه گاز به حال عادی برنگردد چه اتفاقی رخ می‌دهد، گفت: اگر عرضه گاز به حال عادی بازنگردد و قیمت‌ها بالاتر برود، تولید محصولات پتروشیمی نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و این وضعیت آثار نامطلوبی بر بخش تولید خواهد گذاشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *