تشدید کمبود رانندگان کامیون زنجیره عرضه شیمیایی اروپا

به گزارش سایت پتروتحلیل:
تنگناها همچنان تولیدات محصولات شیمیایی را در اروپا تحت فشار گذاشته و همزمان بسیاری از منابع اظهار داشتند که کمبود رانندگان کامیون در طی ماه‌های فصل تابستان، دلیل اصلی اختلال در زنجیره عرضه می‌باشد. اگرچه، کمبود رانندگان تنها فاکتوری نیست که این حوزه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. معامله‌کنندگان بازار در صنعت پتروشیمی اروپا شرایط لجستیک را «وحشتناک» شرح داده‌اند، و هیچ‌گونه چشم‌اندازی برای تغییر شرایط در کوتاه‌مدت متصور نیستند.

یکی از تاجران پلی‌اتیلن ترفتالات گفت:”وضعیت ترابری خوب نیست. در فصل تعطیلات قرار داریم و رانندگان راهی خانه‌های خود شده‌اند. محموله‌ها مدام افزایش یافته، و آن‌ها تحویل این محموله‌ها را کنسل کرده یا تاریخ آن را جابجا می‌کنند.” ایشان اذعان داشت که اگر تقاضا اندک بود، کمبود کامیون نگرانی زیادی به وجود نمی‌آورد، اما در عرصه بین‌المللی همه با این دیدگاه موافق نبودند.
یکی از تولیدکنندگان پلی‌اتیلن ترفتالات گفت:”وضعیت ترابری حقیقتاً وحشتناک است. من در آمریکا و آسیا فعالیت داشته، و این‌چنین محدودیت بی‌دلیلی را ندیده بودم.”
وی افزود:”این اتفاق به دلیل تقاضا نیست، بلکه به خاطر کاستی شدید رانندگان است. آن‌ها همراه با بسته جدید پیشنهادی حمل و نقل اتحادیه اروپا، باعث پیچیده تر شدن این مشکل شده اند.”

شرایط حمل و نقل تنها فروش پلی‌اتیلن ترفتالات را تحت تاثیر قرار نداده بلکه به طور مثال، حمل و نقل یکی از فاکتورهای اساسی است که بازارهای پروپیلن اکساید را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.

یکی از تولیدکنندگان پروپیلن اکساید گفت: “این اتفاق به حمل و نقل ختم می‌شود. هیچ‌گونه ظرفیت اضافه حمل و نقل موجود نیست، بنابراین حتی در صورتی که موادی برای عرضه داشته باشیم، به ندرت فرصتی برای معامله نقدی پروپیلن اکسید فراهم می‌شود.”
یکی دیگر از تولیدکنندگان هزینه‌های بالای انرژی را به عنوان عامل دیگری برای کمبود رانندگان به خصوص آن‌هایی که خویش‌فرما بوده یا به صورت پیمانی کار می‌کنند دانست. ایشان معتقد بود “شرایط لجستیک وحشتناک بوده و هر روز بدتر می‌شود. دلیل این اتفاق افزایش هزینه‌ها نیست، بلکه وضعیت خدمات‌رسانی رو به وخامت گذاشته است.”
یکی دیگر از منابع به کمبود رانندگان و همچنین نبود ظرفیت اضافی اشاره داشت؛ وی افزود، شاهد دیرکرد متناوب در خط ریلی نیز می‌باشیم.

مشکلات مربوط به خط ریلی به طور گسترده در بازار مورد بحث و گفتگو قرار گرفته، زیرا دیرکردها در تأمین و نگهداری، خدمات این سیستم را تحت تاثیر قرار داده، و هوای گرم تحویل محموله‌ها را با تعویق بیشتر مواجه کرده است.
تراکم در جاده‌ها تنها مسئله‌ای نیست که زنجیره عرضه را مختل کرده، همزمان سطوح پایین آب در رودخانه راین موجب شده که کشتی‌های باری توان حمل محموله‌های زیادی را نداشته باشند.

شرکت‌های شیمیایی سرمایه‌گذاری های سنگینی در طراحی کشتی‌های باری کرده‌اند تا بتواند از پس این شرایط برآیند، اما تا به حال راه حل موثری برای فائق آمدن بر حجم بالای ترافیک ارائه نشده است.

علاوه بر این بندرها نیز از جهت نیروی کار تحت فشار قرار گرفته اند، زیرا کارگران بنادر و اسکله‌ها اخیراً برای افزایش حقوق خود اعتصاب کرده اند، که همین امر می‌تواند زمان تخلیه بار را افزایش داده یا در بلندمدت باعث افزایش هزینه‌های لجستیک شود .
همچنان ترافیک کشتی‌ها و پایانه‌ها بسیار بالا بوده، و همزمان یکی از تولیدکنندگان متانول در رابطه با تاثیر آن بر این صنعت نظراتی را مطرح کرد: “بازار متانول تنها بازار فعال نیست. دیگر بازارها نظیر اتانول و استایرن نیز شرایط مشابهی دارند. من 37 سال است که در این تجارت فعالیت دارم. آن‌چه که در چند هفته گذشته شاهدش بودم اتفاقی بی‌سابقه بوده و مطمئن نیستم که چقدر زمان خواهد برد تا مشکلات به طور کامل برطرف شوند.”

یکی از منابع در پایانه کشتی‌رانی گفت:”اخیراً پایانه به شدت شلوغ بوده و این شرایط همچنان پابرجاست. با کارهای تلمبار شده بسیاری مواجه بودیم که اخیراً شرایط تا میزانی بهبود یافته است، اما نمی‌دانیم تا چه زمانی این شرایط به طور کامل مرتفع خواهد شد.”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *